top of page

Wees lief voor jezelf

Dit is een quote die je wellicht al vaker bent tegenkomen, misschien heb je er heel veel aan of misschien heb je er helemaal niks aan, maar toch wil ik dit onderwerp aankaarten.

Vaak word er met 'lief zijn voor jezelf' bedoelt dat je echt ook eens tijd voor jezelf mag nemen. We leven nu eenmaal in een snelle maatschappij waarbij iedereen verwachtingen van je heeft, met als gevolg dat jij iedereen tevreden hebt maar jij jezelf totaal vergeet!

Ikzelf merk vaak dat bepaalde dingen en bepaalde situaties enorme invloed op mij kunnen hebben, op z’n moment neem ik wat meer afstand om even weer tot rust te kunnen komen. Dan leg ik bijvoorbeeld mijn telefoon weg en geniet ik van de lieve mensen om mij heen of ga ik even lekker een stukje lopen waarbij ik mijn hoofd even helemaal leeg kan maken.


Zit jij nou soms ook met jezelf in de knoop hierdoor?! Dan hoop ik dat je wat hebt aan de volgende tips:

- Ga eens een dag offline van je sociaal media, Niet alle berichten zijn belangrijk en deze kunnen echt wel even wachten, ga iets doen waar jij blij van word en wat jou rust geeft. Bijvoorbeeld met je geliefde een stukje wandelen of juist alleen. Vind je koken leuk? Maak dan een lekkere taart of ga lekker op de bank liggen en netflixen.

- Laat je niet gek maken door anderen, hoe hoog de werkdruk op je werk of op je school ook is. Doe wat je kan doen en voel je daar dan ook tevreden over, je hebt maar twee handen. Mensen die vaak vinden dat je meer moet doen dan je kan hebben vaak zelf een hoge werkdruk en zijn gestrest.

- Vergeet vooral niet voor jezelf op te komen, als er mensen om je heen negatieve invloeden op je hebben. Degene die echt om jou geven kunnen het echt wel hebben als je aangeeft op een normale en vriendelijke manier.

-Soms kan het gebeuren dat jij niet lekker in je vel zit, dit kan door allerlei verschillende dingen komen. Heb jij net die ene vriend(in) die het alleen maar over zichzelf lijkt te hebben en de moeite niet neemt om echt gemeend te vragen hoe het met jou is? Laat dit je dan niet teveel beïnvloeden, uiteraard zeg ik nu niet, dat jij je vriendschap moet beëindigen maar probeer ervoor te zorgen dat zulke personen niet teveel van je energie gebruiken.


Ik hoop dat ik jou nu handvaten heb kunnen geven om te leren om van jezelf te leren houden en te begrijpen waardoor het kan komen dat jij niet goed in je vel kan zitten. Uiteraard blijft het lastig maar neem het jezelf dan ook niet kwalijk als het jou een keer niet lukt.


Ondanks dat ik jou nu probeer te helpen, ben ik ook wel benieuwd of jijzelf tips hebt waar je andere mee zou kunnen helpen of dat jij misschien wel hulp ergens bij nodig hebt? Ik kijk er in ieder geval erg naar uit. Wil je liever privé iets aan mij vragen, kan je altijd een privé bericht sturen.


“ Wanneer jij van jezelf houdt, zul jij in je kracht gaan staan”


12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page