top of page

If you tell the truth, it becomes a part of your past. If you tell a lie, it becomes a part of your

Deze keer wil ik het hebben over liegen, ik denk dat als je bij jezelf nagaat je echt wel weet dat jij een keer een leugen hebt verteld, ook al was het maar een smoesje. Misschien wel omdat de waarheid te ingewikkeld is om uit te leggen of misschien om iemand te beschermen, juist omdat jij je gevoel niet wilt uiten, of omdat je iemand kapsel afschuwelijk vind en dat niet wilt zeggen.


Maar de vraag is, is liegen nu zo slecht? Ik ben mij ervan bewust dat iedereen een andere mening heeft, maar ik wilde hier toch even over schrijven omdat ik toch wel merk dat het een probleem van de maatschappij is. Ik ben van mening dat liegen niet gezond voor je is en ik geloof ook echt in het gezegde ‘Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel’.


Ik heb situaties meegemaakt waarbij ik mijzelf echt heb afgevraagd waarom erover gelogen moest worden. Ik merk meestal wanneer er iets niet klopt en dit in combinatie met lichaamstaal en blikken in de ogen, weet ik vaak al genoeg. Vroeger kon ik er echt boos om worden als er tegen mij gelogen werd maar tegenwoordig haal ik mijn schouders op en denk ik maar; Ik voel toch wel aan hoe het zit en als de tegenpartij wilt liegen dan moeten hij of zij dat zelf weten,alhoewel ook ik echt wel eens smoesjes verteld heb.

Ook kan ik wel begrijpen dat sommige dingen lastig te vertellen zijn, misschien omdat je een fout hebt gemaakt of omdat je weet dat het de ander kan kwetsen. Maar is het wel gezond?


Uit Onderzoek blijkt ook dat als je geregeld kleine leugens verteld het steeds makkelijker wordt om te blijven liegen en de leugens ook steeds erger kunnen worden. Volgens ‘De Leugenacademie' liegen mensen om er zelf beter van te worden of omdat ze aardig gevonden willen worden. Ook zaken als geld en aanzien zijn een belangrijke reden.


Ook wordt er vaak uit diepe angsten gelogen, bang om de waarheid onder ogen te zien of ben je bang geliefde te verliezen uit je leven, wat weer voortkomt uit onzekerheid of dingen die je hebt meegemaakt. Alleen wordt er dan niet nagedacht over wat je een ander aan kan doen of juist wat het jezelf aan kan doen! Je kan alles om je heen verliezen als de waarheid aan het licht komt en is dat het wel waard?


Natuurlijk kan het leven soms lastig zijn en is een smoes of een leugentje snel verteld, helemaal als je de confrontatie niet wilt aangaan. Maar het kan je leven zoveel mooier maken, als je de waarheid verteld en diep van binnen weet jij dat ook! Luister naar wat je gevoel zegt ook wanneer het oude leugens betreft en de negatieve gevoelens die je hersenen aanmaken wanneer je iets niet naar waarheid verteld, zal verdwijnen en kan er plaats gemaakt worden voor liefde.




8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page