top of page

Mistakes are proof that you're trying

Word jij regelmatig gewezen op de dingen die jij fout hebt gedaan? Springen de tranen in je ogen omdat je WEER iets fout hebt gedaan? Terwijl jij zo je best hebt gedaan? Lijkt het alsof de tegenpartij het nooit fout doet? Herken jij dit ook?


I feel you! Ik loop regelmatig tegen dit soort dingen aan en kan ik er ook echt last van hebben. Helaas ben ik dan ook bang om daarna nogmaals fouten te maken en je raadt het nu al. Dan maak ik juist fouten, wat mijn perfectionisme ook niet echt voedt. Nu weet ik inmiddels wat ik er aan kan doen om het niet een te grote issue te maken maar wilde ik hier toch een blog overschrijven omdat ik om mij heen zie dat dit toch wel een probleem voor mensen kan zijn.


Want wist jij dat er onderzoek na gedaan is en dat er 2 soorten minsets zijn ? Een Fixed mindset en een Growth mindset maar dat er ook een afrekencultuur is? Hieronder vertel ik over de verschillen:


Mensen met een ‘Fixed mindset’ zijn een groep van mensen die denken dat het menselijke capaciteit vastligt. Even kort door de bocht gezegd, je bent slim of je bent het niet. Zij denken dat je door succes te boeken en mislukkingen ( fouten ) te vermijden, je slim kunt blijven.

Mensen met een  ‘growth mindset’ zijn een groep mensen die denken dat jij je capaciteiten kan ontwikkelen door te leren en ook fouten te maken. Hoe meer je uitgaat van die ‘growth mindset’ des te meer veerkracht je hebt in het omgaan met falen en tegenslag.


En dan hebben we ook nog het afrekencultuur, soms kunnen fouten een groot effect op of voor een ander hebben, waardoor zij niet blij zijn met de fout die jij gemaakt hebt. Vaak lijkt het alsof de andere partij nooit fouten maken maar dit wil ik nu gelijk ontkrachten, zij maken namelijk ook fouten, alleen dat krijg jij vaak niet mee.Helaas zijn dit vaak wel de situaties die het meeste impact hebben, helemaal als jij ook nog eens perfectionistisch bent. Je schaamt je rot en het gaat malen in je hoofd over wat er wel niet van jou gedacht word. Je bent dan minder geneigd te kijken naar wat er nou precies gebeurd is en word er gekoppeld aan wie je bent, in plaats van wat je hebt gedaan. Je kan dan gaan denken dat je een mislukking bent en je gefaald hebt en in een erge vorm kan je zelfs gaan denken dat je niks kan.


Wanneer de ergere vormgen zich voordoen wees er dan op bedacht dat het zomaar kan zijn dat je veel stress ervaart en wellicht hulp nodig hebt. Is je geheugen slecht, kan je slecht plannen, komen de negatieve gedachten constant voorbij, zorg dan dat je hulp gaat zoeken. Dit hoeft niet perse professioneel te zijn, het kan ook een goede vriendin of een familie-lid zijn. Zolang jij maar weer rustig word. Probeer dicht bij jezelf te blijven en te herkennen wanneer het fout gaat en grijp op tijd in. Wat ook een belangrijke stap kan zijn voor leren omgaan met fouten maken is door toe te geven dat je een fout hebt gemaakt, ook wanneer er naar gevraagd word. Niet alleen is het voor jouw ontwikkeling veel beter maar ken jij het gezegde “al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt zich wel”? Als jij niet kan toegeven dat je een fout hebt gemaakt wanneer er naar gevraagd word, ben je eigenlijk aan het liegen en de waarheid komt altijd naar boven zetten. 


Vooral is het belangrijk dat ik jullie wil laten weten dat fouten maken echt wel mag. Je bent maar een mens van vlees en bloed en in mijn opinie, groei je door fouten te maken. Mensen die behoren tot het afrekencultuur hebben vaak niet eens door dat zij zo doen of hebben zelf met te stress. 

Wees lief voor jezelf en bekijk de situatie altijd van twee kanten, bedenk, “ik ga het beter doen” en bedenk je ook, dat de persoon die jou er op aanspreekt zelf ook fouten maakt want die persoon is ook maar een mens!


17 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page