top of page

Jaloezie

Laatst had ik contact met een vrouw die mij vroeg ‘heb je nu nooit te maken gehad met jaloezie in de fotografie branche’. Waarop mijn antwoord was; jazeker is er jaloezie in de fotografie wereld!


Voordat ik jullie ga vertellen over mijn ervaringen wil ik jullie eerst vertellen dat er gezonde maar ook ongezonde jaloezie is.

Bij gezonde jaloezie kan je het nog relativeren, je kan er met een afstandje naar kijken en


het niet binnen laten komen. Iedereen gebruikt binnen de branche andere materialen en het een is nog duurder en beter dan het ander. Bij ongezonde jaloezie laat je het binnen komen, raak je er geïrriteerd van, ben je er telkens mee bezig, krijg je een hekel aan die persoon. Door dit gedrag kan je omgeving je ook hinderlijk gaan vinden, het maakt echt meer kapot dan je lief hebt.Dus hier een tip van: denk goed na wat er nu daadwerkelijk toe doet.


Nu ik dit kort en krachtig heb uitgelegd wil ik terugkomen op de vraag ‘ is er jaloezie binnen de fotografie branche’. Natuurlijk heb ik ook wat jaloezie in mij en kan ik wegkwijnen bij de foto’s van professionele fotografen en wensen dat ik ook zulke foto’s kon maken maar daarna besef ik wat ik moet doen om dat ook te kunnen en laat ik het los.

Ik zelf heb ongezonde jaloezie in lichte vorm meegemaakt, niet dat ik jaloers was maar dat een ander het niet kon hebben dat ik ook van fotografie hield. De geïrriteerde blikken en opmerkingen die er geplaatst werden, staan nog steeds in mijn geheugen gegrift en op mijn netvlies gebrand. Toen der tijd begreep ik het niet en maakte het mij onzeker, helemaal toen ik erachter kwam dat het concept voor mijn bedrijf was overgenomen maar tegenwoordig besef ik mij maar al te goed dat het niks met mij te maken heeft en ik gewoon moet doen wat ik wil en waarbij ik mij goed bij voel.

Gelukkig heb ik ook zeker positieve fotografen om mij heen gehad waarvan ik heel veel heb mogen leren en waarvan ik die kennis nu probeer over te dragen naar fotografen die het echt nog proberen te leren.


Als laatste gaf ik de tip aan de vrouw; doe wat jij denkt dat goed is en laat je niet tegenhouden door andermans jaloezie want het zegt meer over hun dan het over jou doet. Dit is dan ook hetgeen wat ik jullie met heel mijn hart wil meebrengen!


Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, laat het mij weten?!. Ik ben zeker benieuwd naar jullie verhalen.




15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page